165 2021 Van Kaathoven St Oedenrode 015
  1. Van Kaathoven
  2. Kennis
  3. Marktontwikkelingen
  4. Impact congestie en emissie 2026

Impact congestie en emissie 2026

Met elke dag vervoersbewegingen in je core business ontkom je niet aan de effecten van files, zero emissie zones en het stikstofslot. 

 

 

Van Kaathoven is elke dag met zo’n 100 wagens onderweg om afval en restmaterialen op te halen bij onze klanten.
Via onze overslaglocaties worden deze materialen met trailers en combi-transporten vervoerd naar gespecialiseerde verwerkers in binnen- en buitenland.

Helaas neemt de drukte op de Nederlandse wegen nog steeds toe.

  • In 2024 was de filezwaarte 11% hoger dan in 2023.
  • In 2025 kwam daar nog eens 7 à 8% bovenop.

Door het stikstofslot liggen plannen voor uitbreiding van het wegennet stil. Dit zorgt voor vertragingen en minder efficiënt transport – zowel voor onze eigen wagens als die van onze partners.

Daarnaast komen er steeds meer Zero Emissie-zones in steden. Daarom blijven we investeren in nieuwe voertuigen en hebben we gekozen voor biodiesel voor onze huidige vloot. Biodiesel is duurzamer, maar helaas nog steeds duurder dan gewone diesel.

Tot slot: per 1 januari 2026 stijgt de brandstofaccijns.

Kortom: de uitdagingen in transport nemen toe, maar wij blijven inzetten op duurzaamheid en efficiëntie.


 

Van Kaathoven gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.